O czym chcieliby nam powiedzieć lekarze,
choć zwykle tego nie robią, może mieć zasadnicze znaczenie dla naszego zdrowia ...
Aż 51% z nich chciałoby powiedzieć: „uwierz, jeśli mówię, że antybiotyk nie jest ci potrzebny”; 36%: „nie wstydź się mówić o wszystkich objawach” – przecież taki wstyd często uniemożliwia postawienie właściwej diagnozy. Zlecony przez miesięcznik Reader’s Digest sondaż przeprowadził wśród lekarzy w całej Polsce Estymator. Dające wiele do myślenia wyniki podsumowuje artykuł w kwietniowym numerze Reader's Digest. Są tam też ważne sugestie dla pacjentów – jak nie popełniać błędów i najlepiej wykorzystać czas spędzany w gabinecie lekarskim.
To zrozumiałe, że przy katastrofalnej sytuacji w służbie zdrowia lekarze nie podejmują w rozmowie z pacjentami wielu trudnych tematów. Nie oceniamy lekarzy, chcemy tylko, by pacjenci dowiedzieli się o tym, co może mieć dla nich wielkie znaczenie - twierdzi dziennikarka Reader’s Digest, autorka tekstu „Co chcieliby nam powiedzieć lekarze”. - Bo z ankiety i z rozmów z ankietowanymi wynika również, że Polacy nie są dobrymi pacjentami: nie dbają o swoje zdrowie, leczą się sami lub nie biorą zapisanych im leków (co często ukrywają przed lekarzem), a nawet nie myją się. Wydaje się, że analiza wyników naszego sondażu bardzo pomoże i pacjentom, i lekarzom.
Jakie inne zdania cisną się na usta lekarzom? Na przykład:
- 49% - „Podejdź pogodniej do życia. Z pewnymi dolegliwościami trzeba się pogodzić”,
- 45% - „Jeśli nie pamiętasz, co zażywasz, spisuj to sobie przed wizytą”,
- 40% - „Dlaczego tak długo zwlekałeś z wizytą, teraz jest mi znacznie trudniej ci pomóc”,
- 39% - „Nie wylewaj na mnie żalu do całej służby zdrowia”,
- 37% - „Pijesz, palisz, jesz bez opamiętania i unikasz ruchu. Nie oczekuj cudu”,
26% - „Myj się przed wizytą u mnie”,
17,5% - „Twojego problemu nie rozwiąże lekarz, musi się Tobą zająć (rodzina, opieka społeczna, psychoterapeuta)”,
16,5% - „Nie opowiadaj mi wszystkiego o sobie. Mów, od razu co Ci dolega, za drzwiami czekają inni pacjenci”.
Badanie - na zlecenie Reader's Digest – przeprowadził Instytut Badania Rynku i Opinii Estymator.
Reader's Digest Przegląd – edycja polska, kwiecień 2004.
|